- Katılım
- 14 Şub 2021
- Mesajlar
- 619
- Puanları
- 1
Farfetch, on yılı aşkın bir süredir milyarlarca dolar değerinde palto, ayakkabı, el çantası ve diğer lüks ürünleri satan lider bir küresel perakendecidir.
Ancak son aylarda, 2021’de zirveye ulaşan değeri 20 milyar doları aşan çevrimiçi platform hayatta kalma mücadelesi verdi. Şirketin hisse senedi fiyatı düştü, kurucunun şirketi özelleştirmeye çalıştığına dair söylentiler var ve raporlar, şirketin iflastan kaçınmak için yıl sonuna kadar en az 500 milyon dolarlık bir cankurtaran halatına ihtiyacı olacağını öne sürüyor.
Farfetch’in birçok büyük yatırımcısı var; bunların arasında Çin teknoloji devi Alibaba; Kering’in sahibi milyarder Pinault ailesinin holding şirketi Artemis; ve İsviçreli lüks grup Richemont. Şirketin hisseleri bu hafta değerinin yaklaşık üçte birini kaybetti ve bir noktada sadece 60 sent gibi rekor bir düşük seviyeye gerileyerek şirkete yaklaşık 250 milyon dolarlık bir piyasa değeri kazandırdı.
Farfetch bu makale için yorum yapmayı reddetti.
Farfetch nasıl bu kadar uzağa ve bu kadar hızlı düştü? Kim devreye girip onu kurtarabilir? Peki çöküşten kimler etkilenecek?
Farfetch nedir?
Farfetch, 2007 yılında fiziksel moda butiklerine yönelik bir e-ticaret pazarı olarak kuruldu. Bu, Londra’daki bir müşterinin Paris’teki bağımsız bir mağazadan bot satın alabileceği veya Pekin’deki bir müşterinin, yerel olarak bulunamayan bir çantayı yaklaşık 5.000 mil uzaktaki Venedik’teki bir mağazadan alabileceği anlamına geliyordu. Bugün 190 ülkede 550’den fazla moda butiğiyle çalışmaktadır.
Tüketicilerin lüks ürünleri çevrimiçi satın almaya olan ilgisi arttıkça şirket, web sitelerini ve arka uç operasyonlarını oluşturmak için moda markalarıyla doğrudan çalışmaya başladı. Şirket, Farfetch Platform Çözümleri aracılığıyla artık Burberry ve Ferragamo gibi markaların yanı sıra Harrods ve Bergdorf Goodman gibi büyük mağazalara da çeşitli e-ticaret hizmetleri sunuyor.
Şirket, 2015 yılında Londra’daki moda butiği Browns’u satın aldı ve 2018’de “modanın Amazon’u” olarak anılan şirket, New York Borsası’nda halka açıldı.
Kim kurdu?
49 yaşındaki José Neves, modaya ilk adımını 1996 yılında Swear adlı bir ayakkabı markasıyla atan Portekizli bir girişimcidir. Yıllarca moda endüstrisinde markaları başarılı dijital stratejilere yönlendirebilecek öncü bir guru olarak kabul edildi ve bunun sonucunda 2,5 milyar dolar olarak tahmin edilen kişisel bir servet elde etti.
Farfetch halka açık bir şirket ancak Bay Neves, iki sınıflı bir hisse yapısı aracılığıyla hâlâ yüzde 15 hisseye ve yüzde 77 oy hakkına sahip.
Şirket para kazanıyor mu?
Farfetch, bir perakendecinin envanterini yaklaşık bir milyon aktif müşteriye sağlamak için satışlardan yüzde 30’dan fazla kesinti yapıyor. Şirket ilk kez 2021 yılında kârlılığa ulaştı ancak o tarihten bu yana bunu sürdürmekte zorlandı.
İşler ne zaman ters gitmeye başladı?
Lüks perakendecinin risk iştahı, şirketin 675 milyon dolarlık lisans sahibi İtalyan holding şirketi New Guards Group’u satın almasıyla yatırımcıları şaşırtmasının ardından tek bir günde 2 milyar dolardan fazla piyasa değeri kaybının olduğu 2019’da açıkça görülüyordu. Off White moda markası ve Palm Angels gibi markalar sürpriz bir şekilde beklenenden daha büyük kayıplar bildirdiler.
Bay Neves, Farfetch’in hala büyüme modunda olduğunu söyleyerek satın almayı savundu, ancak eleştirmenler bunun Farfetch’in orijinal envantersiz, lojistik odaklı stratejisinden maliyetli bir sapma olduğunu söyledi. Şirketin ayrıca Amerikan büyük mağazası Neiman Marcus’ta 200 milyon dolarlık hissesi bulunuyor.
Yine de modanın büyük oyuncularından bazıları inanca sadık kaldı. Alibaba ve Richemont, her birinin şirkete 300 milyon dolar ve Çin’deki şubesinin yüzde 25’lik hissesi için her birinin 250 milyon dolar daha yatırdığı karmaşık bir işbirliği yoluyla Farfetch’i destekledi. Pandemi sırasında lüks alışverişin artmasıyla piyasa değeri 2021’in başlarında 23 milyar dolara yükseldi.
O zamandan beri büyük bir baş ağrısı oldu. Şirket büyümeye devam ettikçe genel giderler hızla arttı. Bu yılın ikinci çeyrek Farfetch sonuçlarında, New Guards bölümü, Reebok ile bu yılın başlarında duyurulan ünlü ortaklığa rağmen satışlarda yüzde 40’lık bir düşüş gördü. Farfetch ayrıca Haziran ayında sona eren mali çeyrek için 1,15 milyar dolar borç bildirdi.
Daha geniş moda dünyasında da sarsıcı değişimler yaşandı. Birçok büyük marka, kısmen Farfetch gibi üçüncü taraf ortakların indirimlerinden kaçınmak için e-ticaret ve satış operasyonları üzerinde daha fazla kontrol sahibi olmak için baskı yapıyor. Küresel lüks pazarında da, özellikle ABD ve Çin gibi kilit pazarlarda bir yavaşlama yaşanıyor.
Son zamanlarda durumu daha da kötüleştiren ne oldu?
Geçen ay, Farfetch’in “şu anda herhangi bir rehberlik veya rehberlik sağlamayacağını ve artık önceki rehberlik veya rehberliğe güvenemeyeceğini” söyleyerek son üç aylık sonuçlarının açıklanmasını ertelediğini söylemesinin ardından yatırımcı güveni sarsıldı.
Duyuru, Farfetch’in hisselerinin düşmesine neden oldu ve bu hafta, Farfetch’in zirve değerlemesinden iki yıl sonra, piyasa değeri 238 milyon doların altına düştü; hisseler halka arzdan bu yana değerinin yüzde 97’sinden fazlasını kaybetti.
Farfetch’in Richemont’taki rakibi Yoox Net-a-Porter’ın %47,5 hissesini satın almak istediği Ağustos 2022’de açıklanan karmaşık bir anlaşmanın, Farfetch’i çevreleyen kriz göz önüne alındığında muhtemelen yeniden müzakere edilmesi bekleniyor. Anlaşma başarısız bile olabilir.
Sorunları çözülebilecek mi?
Bay Neves şirketin durumunu iyileştirmek için adımlar attı. Bu yıl Farfetch güzellik işletmesini kapattı ve çalışanlarının yüzde 11’ini işten çıkardı. Bu, Bay Neves’in kazanç açıklamasında şirketin tarihindeki en önemli maliyet düşürücü hamle olarak tanımladığı bir gelişmeydi. Ayrıca sektörde Browns’u ve kozmetik perakendecisi Violet Grey’i satmak istediğine dair söylentiler de var.
Ancak hisse fiyatı düşmeye devam etti ve Richemont gibi büyük yatırımcılar yeni sermaye sağlamayacaklarını söylediler. Bu ay Alibaba’nın başkanı J. Michael Evans, Farfetch’in yönetim kurulundan istifa etti.
Şimdi İngiliz iş medyası, Bay Neves’in şirketin tekrar özelleştirilmesine yardımcı olacak bir beyaz şövalye yatırımcısı aradığını bildiriyor. Farfetch ile görüştüğü bildirilenler arasında Apollo Management ve orijinal özel yatırımcı Carmen Busquets de yer alıyor.
Şirket ayrıca, hukuk firmalarının, hissedarlara işlerinin durumu hakkında yanıltıcı bilgi verdiği iddiasıyla yatırımcıları Farfetch’e dava açmaya teşvik ettiği davalarla da karşı karşıya.
Bunlar çözülmezse ne olur?
Şirketin iflas başvurusunda bulunması veya tasfiye edilmesi gerekir.
Neden fark eder?
Farfetch’in hayatta kalıp kalmayacağı tüketicilerin modayı satın alma şeklini etkileyebilir. Bunun nedeni, e-ticaret müşterisi olan büyük markaların sayısından kaynaklanmaktadır; ancak bunların çoğu muhtemelen bir rakibe yönelebilir. Farfetch’e güvenen 700 küçük butik ve binlerce bağımsız tasarımcı için bu değişiklik daha karmaşık olacaktır. Tüketiciler tek tuşla lüks alışverişler yapma rahatlığına kavuştu. Uzayda başka oyuncular da var. Ancak Farfetch bu satışların çoğunu gerçekleştiremezse, markalar ve satıcılar çevrimiçi iş yapmanın yeni bir yolunu bulmakta zorlanırken dijital lüks alışveriş deneyimi önemli ölçüde değişebilir.
Ancak son aylarda, 2021’de zirveye ulaşan değeri 20 milyar doları aşan çevrimiçi platform hayatta kalma mücadelesi verdi. Şirketin hisse senedi fiyatı düştü, kurucunun şirketi özelleştirmeye çalıştığına dair söylentiler var ve raporlar, şirketin iflastan kaçınmak için yıl sonuna kadar en az 500 milyon dolarlık bir cankurtaran halatına ihtiyacı olacağını öne sürüyor.
Farfetch’in birçok büyük yatırımcısı var; bunların arasında Çin teknoloji devi Alibaba; Kering’in sahibi milyarder Pinault ailesinin holding şirketi Artemis; ve İsviçreli lüks grup Richemont. Şirketin hisseleri bu hafta değerinin yaklaşık üçte birini kaybetti ve bir noktada sadece 60 sent gibi rekor bir düşük seviyeye gerileyerek şirkete yaklaşık 250 milyon dolarlık bir piyasa değeri kazandırdı.
Farfetch bu makale için yorum yapmayı reddetti.
Farfetch nasıl bu kadar uzağa ve bu kadar hızlı düştü? Kim devreye girip onu kurtarabilir? Peki çöküşten kimler etkilenecek?
Farfetch nedir?
Farfetch, 2007 yılında fiziksel moda butiklerine yönelik bir e-ticaret pazarı olarak kuruldu. Bu, Londra’daki bir müşterinin Paris’teki bağımsız bir mağazadan bot satın alabileceği veya Pekin’deki bir müşterinin, yerel olarak bulunamayan bir çantayı yaklaşık 5.000 mil uzaktaki Venedik’teki bir mağazadan alabileceği anlamına geliyordu. Bugün 190 ülkede 550’den fazla moda butiğiyle çalışmaktadır.
Tüketicilerin lüks ürünleri çevrimiçi satın almaya olan ilgisi arttıkça şirket, web sitelerini ve arka uç operasyonlarını oluşturmak için moda markalarıyla doğrudan çalışmaya başladı. Şirket, Farfetch Platform Çözümleri aracılığıyla artık Burberry ve Ferragamo gibi markaların yanı sıra Harrods ve Bergdorf Goodman gibi büyük mağazalara da çeşitli e-ticaret hizmetleri sunuyor.
Şirket, 2015 yılında Londra’daki moda butiği Browns’u satın aldı ve 2018’de “modanın Amazon’u” olarak anılan şirket, New York Borsası’nda halka açıldı.
Kim kurdu?
49 yaşındaki José Neves, modaya ilk adımını 1996 yılında Swear adlı bir ayakkabı markasıyla atan Portekizli bir girişimcidir. Yıllarca moda endüstrisinde markaları başarılı dijital stratejilere yönlendirebilecek öncü bir guru olarak kabul edildi ve bunun sonucunda 2,5 milyar dolar olarak tahmin edilen kişisel bir servet elde etti.
Farfetch halka açık bir şirket ancak Bay Neves, iki sınıflı bir hisse yapısı aracılığıyla hâlâ yüzde 15 hisseye ve yüzde 77 oy hakkına sahip.
Şirket para kazanıyor mu?
Farfetch, bir perakendecinin envanterini yaklaşık bir milyon aktif müşteriye sağlamak için satışlardan yüzde 30’dan fazla kesinti yapıyor. Şirket ilk kez 2021 yılında kârlılığa ulaştı ancak o tarihten bu yana bunu sürdürmekte zorlandı.
İşler ne zaman ters gitmeye başladı?
Lüks perakendecinin risk iştahı, şirketin 675 milyon dolarlık lisans sahibi İtalyan holding şirketi New Guards Group’u satın almasıyla yatırımcıları şaşırtmasının ardından tek bir günde 2 milyar dolardan fazla piyasa değeri kaybının olduğu 2019’da açıkça görülüyordu. Off White moda markası ve Palm Angels gibi markalar sürpriz bir şekilde beklenenden daha büyük kayıplar bildirdiler.
Bay Neves, Farfetch’in hala büyüme modunda olduğunu söyleyerek satın almayı savundu, ancak eleştirmenler bunun Farfetch’in orijinal envantersiz, lojistik odaklı stratejisinden maliyetli bir sapma olduğunu söyledi. Şirketin ayrıca Amerikan büyük mağazası Neiman Marcus’ta 200 milyon dolarlık hissesi bulunuyor.
Yine de modanın büyük oyuncularından bazıları inanca sadık kaldı. Alibaba ve Richemont, her birinin şirkete 300 milyon dolar ve Çin’deki şubesinin yüzde 25’lik hissesi için her birinin 250 milyon dolar daha yatırdığı karmaşık bir işbirliği yoluyla Farfetch’i destekledi. Pandemi sırasında lüks alışverişin artmasıyla piyasa değeri 2021’in başlarında 23 milyar dolara yükseldi.
O zamandan beri büyük bir baş ağrısı oldu. Şirket büyümeye devam ettikçe genel giderler hızla arttı. Bu yılın ikinci çeyrek Farfetch sonuçlarında, New Guards bölümü, Reebok ile bu yılın başlarında duyurulan ünlü ortaklığa rağmen satışlarda yüzde 40’lık bir düşüş gördü. Farfetch ayrıca Haziran ayında sona eren mali çeyrek için 1,15 milyar dolar borç bildirdi.
Daha geniş moda dünyasında da sarsıcı değişimler yaşandı. Birçok büyük marka, kısmen Farfetch gibi üçüncü taraf ortakların indirimlerinden kaçınmak için e-ticaret ve satış operasyonları üzerinde daha fazla kontrol sahibi olmak için baskı yapıyor. Küresel lüks pazarında da, özellikle ABD ve Çin gibi kilit pazarlarda bir yavaşlama yaşanıyor.
Son zamanlarda durumu daha da kötüleştiren ne oldu?
Geçen ay, Farfetch’in “şu anda herhangi bir rehberlik veya rehberlik sağlamayacağını ve artık önceki rehberlik veya rehberliğe güvenemeyeceğini” söyleyerek son üç aylık sonuçlarının açıklanmasını ertelediğini söylemesinin ardından yatırımcı güveni sarsıldı.
Duyuru, Farfetch’in hisselerinin düşmesine neden oldu ve bu hafta, Farfetch’in zirve değerlemesinden iki yıl sonra, piyasa değeri 238 milyon doların altına düştü; hisseler halka arzdan bu yana değerinin yüzde 97’sinden fazlasını kaybetti.
Farfetch’in Richemont’taki rakibi Yoox Net-a-Porter’ın %47,5 hissesini satın almak istediği Ağustos 2022’de açıklanan karmaşık bir anlaşmanın, Farfetch’i çevreleyen kriz göz önüne alındığında muhtemelen yeniden müzakere edilmesi bekleniyor. Anlaşma başarısız bile olabilir.
Sorunları çözülebilecek mi?
Bay Neves şirketin durumunu iyileştirmek için adımlar attı. Bu yıl Farfetch güzellik işletmesini kapattı ve çalışanlarının yüzde 11’ini işten çıkardı. Bu, Bay Neves’in kazanç açıklamasında şirketin tarihindeki en önemli maliyet düşürücü hamle olarak tanımladığı bir gelişmeydi. Ayrıca sektörde Browns’u ve kozmetik perakendecisi Violet Grey’i satmak istediğine dair söylentiler de var.
Ancak hisse fiyatı düşmeye devam etti ve Richemont gibi büyük yatırımcılar yeni sermaye sağlamayacaklarını söylediler. Bu ay Alibaba’nın başkanı J. Michael Evans, Farfetch’in yönetim kurulundan istifa etti.
Şimdi İngiliz iş medyası, Bay Neves’in şirketin tekrar özelleştirilmesine yardımcı olacak bir beyaz şövalye yatırımcısı aradığını bildiriyor. Farfetch ile görüştüğü bildirilenler arasında Apollo Management ve orijinal özel yatırımcı Carmen Busquets de yer alıyor.
Şirket ayrıca, hukuk firmalarının, hissedarlara işlerinin durumu hakkında yanıltıcı bilgi verdiği iddiasıyla yatırımcıları Farfetch’e dava açmaya teşvik ettiği davalarla da karşı karşıya.
Bunlar çözülmezse ne olur?
Şirketin iflas başvurusunda bulunması veya tasfiye edilmesi gerekir.
Neden fark eder?
Farfetch’in hayatta kalıp kalmayacağı tüketicilerin modayı satın alma şeklini etkileyebilir. Bunun nedeni, e-ticaret müşterisi olan büyük markaların sayısından kaynaklanmaktadır; ancak bunların çoğu muhtemelen bir rakibe yönelebilir. Farfetch’e güvenen 700 küçük butik ve binlerce bağımsız tasarımcı için bu değişiklik daha karmaşık olacaktır. Tüketiciler tek tuşla lüks alışverişler yapma rahatlığına kavuştu. Uzayda başka oyuncular da var. Ancak Farfetch bu satışların çoğunu gerçekleştiremezse, markalar ve satıcılar çevrimiçi iş yapmanın yeni bir yolunu bulmakta zorlanırken dijital lüks alışveriş deneyimi önemli ölçüde değişebilir.